بنوك

«البنك العقاري»: البنوك لديها صناديق استثمار تدار من خبراء محترفين

البنك العقاري
البنك العقاري

قال وليد ناجي، نائب رئيس البنك العقاري المصري، إن أغلب البنوك لديها صناديق استثمار تدار من خبراء بالبنك على قدر عال من الحرفية، وهو الاتجاه الآمن للاستثمار في البورصة، «لازم العميل يفهم وبعدين لو عنده الملائه المالية يعمل محفظة خاصة بيه في البورصة».

وأضاف «ناجي»، خلال استضافته ببرنامج «في المساء مع قصواء»، وتقدمه الإعلامية قصواء الخلالي، والمذاع على فضائية «CBC»، أن البنوك دائما ما تتفادي نصح العميل بشكل مباشر للاسثتمار في شركة أو صندوق أو إطار معين، «بنشرح ليهم ميزه وعيب كل واحد والعمولات ومتوسطات العوائد».

واستطرد: «الاقراض للمشروعات بنكون لازم نتأكد أن القرض اللي طلبه العميل جيد، لأنه من مصلحتي كبنك أساعده في مشروعه علشان يسدد فلوسه وأساعده يكبر علشان ياخد فلوس تاني ويكبر مشروعه، والفلوس اللي بطلعها للعميل كقرض بتكون خاصة لشخص تاني لسه حاططهم كوديعه، فلازم أرجع للمودع أمواله بفوائدها».

وأوضح أن البنوك خلال الفترة الراهنة دائما ما تساعد المشروعات الصغيرة والمتوسطة من خلال شركات التمويل أو العملاء كل بنك بحسب استراتيجيته وعملائه، «الأساس كبنك وأنا بطلع القرض لأزم أكون ضامن ومطمن ودارس أن الفلوس دي هتستغل في المشروع اللي اتفقت فيه مع العميل».

وتابع: «لدينا قواعد نسير عليها في كافة القطاع المصرفي وينظمها البنك المركزي، ودائما ما يكون للدولة والبنك المركزي رؤى اقتصادية تطبق على كافة البنوك في الدولة، وهو ما ظهر جليا في دعم البنك المركزي للمتعثرين خلال جائحة كورونا والقطاع السياحي».

بنك التعمير
البنك العربي صناديق استثمار البورصة